dimarts, 6 de maig del 2008

'Club de usuarios de Vignette' (sessió de primavera)

El passat dijous 24 d'abril (de 2008) es va fer una nova reunió del 'Club de usuarios de Vignette de las Administraciones Públicas Españolas'.

A efectes pràctics, aquest és un club d'usuaris amb dos grans objectius (al meu entendre):
  • Unir-se per fer més pressió al fabricant, (en aquest cas Vignette). Per tant, constituir-se com un lobby.
  • Aprendre dels èxits/errors d'altres administracions de cara a ser més eficients amb l'experiència de tothom.
El club està format per aquelles administracions públiques d'Espanya que utilitzen productes de l'empresa Vignette, per a que ens entenguem, el principal producte és el gestor de continguts web.

Aquest club es reuneix dues vegades per any. La darrera reunió va ser el dimarts 4 de desembre de 2007 a les instal·lacions del Banc d'Espanya.

Aquesta vegada, però, es va fer la reunió a les instal·lacions de l'Ajuntament de Barcelona.

En aquest cas els assistents van ser, (no van assistir tots els membres del club, però sí la majoria):
  • Agencia Tributaria.
  • Ajuntament de Barcelona.
  • Ayuntamiento de Madrid.
  • Banco de España.
  • Generalitat de Catalunya.
  • Iberia (l'únic membre que no és una administració pública).
  • Instituto de Comercio Exterior (ICEX).
  • Consejería de Medio Ambiente de la Junta de Andalucía.
  • Principado de Asturias.
  • Universidad Politécnica de Madrid.
  • Vignette.
  • W3C, (delegació d'Espanya).


Resum dels actes fets:

Matí

La reunió va començar amb un roadmap dels principals productes de Vignette. El propi fabricant va explicar quines eren les novetats imminents (en un termini de 6 mesos, màxim 1 any) fent èmfasi en les evolucions dels principals productes.

En aquest sentit, destacar les principals tendències que, al seu entendre, tindrà l'evolució dels aplicatius web (i, per descomptat, dels seus productes):
  • Explosive growth: Creixement desmesurat de la informació i de les peticions als webs. Per tant, convé tenir eines escalables.
  • Prosumer: Els consumidors (en el cas de les administracions públiques són els ciutadans) són també productors, (aquesta és la gran aportació de la filosofia Web 2.0). Van comentar el producte que ofereix Vignette per captar aquesta 'producció dels ciutadans': el Vignette Collaboration 7.2, (explicat més avall).
  • Personalization: No només es tracta de personalitzar el contingut en funció del ciutadà sinó que, a més, li 'simplifiquem la vida' no demanant-li constantment dades que ja ens ha introduït en d'altres moments. Tanmateix, cal anar amb compte amb les lleis de protecció de dades!.
  • Line-of-business control: Els aplicatius web - segons Vignette - han de tenir una orientació clara cap al negoci. En el nostre cas - administracions públiques - això queda en un segon pla, (tot i que no es desprecia...).
  • Enterprise deployments: S'ha de simplificar la gestió interna dels aplicatius web, a vegades és tant ferragosa que complica en excés el desplegament de nous aplicatius o de noves versions d'aplicatius ja existents.
Una de les principals novetats del Vignette Content Management, (en la versió 7.5), és la d'oferir 'URLs maques' als usuaris. És evident que les URLs com ara:

http://w3.bcn.es/V28/Home/V28HomeLinkPl/0,3047,10062992_10222299_1,00.html

Són molt poc amigables, i difícils de recordar, respecte a:

http://www.bcn.es/civisme/

D'altra banda, dos dels productes que més em van interessar van ser el Vignette Collaboration (versió 7.2) i el Vignette Recommendations (versió 7.1).

El Vignette Collaboration v7.2 és la resposta de Vignette a les necessitats dels seus clients per tenir eines per a poder 'implementar' les 'noves' funcionalitats surgides del web 2.0.

Aquest producte ofereix:
  • Blogs (millorats en aquesta versió 7.2).
  • Wikis (millorats en aquesta versió 7.2).
  • Web Discussions (millorats en aquesta versió 7.2).
  • Etiquetes i núbols d'etiquetes.
  • Rating.
  • Reviews, (comentaris).
  • Anàlisi d'ús (indicadors dels continguts).
També s'ha millorat l'administració de totes aquestes funcionalitats, amb aspectes com ara sincronització de dades d'usuaris (via LDAP), la paginació, i les auditing policies i retention policies.

De cara al primer semestre de 2009 es preveu millorar sensiblement la usabilitat.

Pel que fa al Vignette Recommendations v7.1 comentar que és un software que va 'aprenent' sol, (ho poso entre cometes per que ja fa temps que no crec en els programes capaços d'anar aprenent sol...).

Bàsicament, i explicat d'una forma planera, el que fa aquest programa és mirar què navega cada usuari i, en funció d'aquesta navegació li mostra continguts que estan relacionats.

Cal tenir en compte que és un producte independent, no cal tenir el Vignette Content Management, tot i que, òbviament quan se'n treu més profit és quan s'integra amb productes de Vignette.

D'altra banda, cal tenir en compte que, en teoria, les pàgines poden tenir diferent contingut en funció de les recomanacions que hagi fet el producte. Això pot ser un problema en el procés d'indexació dels cercadors... però no ho és ja que tot el contingut recomanat està realitzat en codi javascript, per tant, és contingut no indexat pels cercadors, (però d'aquí pot surgir un segon problema: amb aquest codi javascript complim les normes d'accessibilitat web?).

Van mostrar un exemple de site que utilitza Vignette Recommendations: el web de la NASA.

Si fas una búsqueda en el cercador intern del web de la NASA apareixen, a l'esquerra, unes 'caixes' etiquetades com 'related terms', 'suggested terms' i 'used for'. En els tres casos, és contingut proporcionat per Vignette Recommendations en funció del comportament de l'usuari.

Q-go

Després de les explicacions de la gent de Vignette se'ns va mostrar l'eina de Q-go (integrat amb el Vignette Dialog).

Pel que vaig entendre, Q-go és una eina que utilitza algorismes que permeten interpretar les preguntes que realitzen els usuaris utilizant un llenguatge coloquial, és a dir, amb les seves pròpies paraules.

Per tant, és una eina que està pensada clarament pels serveis d'atenció als usuaris.

Com a exemple d'ús d'aquesta eina van mostrar el cas de l'apartat de preguntes relacionades amb les preinscripcions a centre educatius del web de la Generalitat de Catalunya.

Ronda de presentacions

El matí es va tancar amb una ronda de presentacions de tots els membres del club. De fet, més que presentacions el que es va fer va ser una exposició dels principals projectes web en què estan 'emmerdades' les administracions.

Donat que la majoria encara estan en fases embrionàries o no són de domini públic, no indicaré el llistat de projectes previstos.

Només comentar, per la part que em toca, que totes les administracions estaven preocupades, i la majoria ja començaven a tenir projectes interessants, sobre Web 2.0.

Foto de grup

Just abans de dinar vam fer una foto de grup, (feu click per ampliar-la):


Tarda

Web 2.0

Després de l'oportú dinar, moment ideal per xerrar informalment amb els assistents a la reunió, es van fer dues presentacions sobre iniciatives Web 2.0 dels ajuntaments de Madrid i de Barcelona.

Donat que és un apartat que personalment m'interessa força, faré un post específic per aquestes dues presentacions sobre Web 2.0.

Només comentaré que, tal com he copsat des de que estic ficat en temes Web 2.0, no està clar que s'entèn per Web 2.0 i què no.

A-priori es podria pensar que les presentacions sobre iniciatives sobre web 2.0 dels ajuntaments de Madrid i de Barcelona havien de ser presentacions similars, al cap i a la fi, són dos ajuntaments amb problemàtiques semblants.

Doncs el resultat va ser absolutament diferent, el que va presentar l'Ajuntament de Madrid no tenia res a veure amb el que presentar l'Ajuntament de Barcelona. El problema provè de la interpretació del què és Web 2.0.

Accessibilitat web

Les administracions públiques estan obligades, per llei, a fer webs accessibles.

Això que és molt fàcil de dir, és extramadament complicat de portar a la pràctica, especialment per un tema de cultura, no tant per un tema tècnic, (tot i que tampoc és senzilla aquesta part).

Si des de l'inici de la generació d'un web es té en compte l'accessibilitat, i durant tot el seu desenvolupament es segueix tenint present aquest aspecte, llavors serà relativament senzill assolir un web accessible.

El problema ve del fet que la majoria de gent fa un web i, quan ja està pràcticament enllestit, després volen fer retocs per a que sigui accessible. Fent-ho així ens podem trobar que haguem de refer tot el web, des de l'inici!

L'altre problema el tenim en el fet que costa trobar tècnics que tinguin una bona formació en temes d'accessibilitat web.

La gent del Principado de Asturias ens van exposar la seva experiència en accessibilitat web.

Entre d'altres aspectes, jo ressaltaria una idea que van dir:
La acessibilidad es una medida de calidad.
De fet, si tens un web accessible no només facilitaràs la visita als col·lectius amb alguna discapacitat, sino que també aconseguiràs una millor indexació dels cercadors (per tant, les búsquedes tindran millors resultats), serà més usable, el manteniment del web serà més senzill, etc. Tal com comenten, és una mesura de qualitat.

També van explicar que fan molt émfasi en temes d'usabilitat i de metodologies, (i així ho transmeten als seus proveïdors).

De fet, si no es compleixen els termes d'usabilitat, d'accessbilitat i de metodologies, el web no puja a producció, (encara que sigui molt urgent). Aquesta és una decisió política que reforça la idea que la qualitat del web està per damunt de les urgències (que desgraciadament n'hi ha moltes en les administracions públiques).

Actualment, Asturias es un referent amb temes de web, no només per qüestions d'accessbilitat sinó també per altres aspectes com ara el fet que la delegació espanyola del W3C i la Fundación CTIC estan ubicades en aquesta comunitat autònoma.

Auditoria en gestor de continguts

La reunió es va acabar amb una exposició del Banc d'Espanya sobre l'auditoria en la gestió de continguts.

Sincerament, en aquest punt de la reunió el meu cap ja estava plenament saturat i, a més, anavem malament de temps... vaig desconnectar completament, (ho sento!).

Opinió final

Com a conclusió només comentar que aquests tipus de reunions són, o com a mínim així ho crec, molts enriquidores. No només pel fet de contactar amb d'altres tècnics que probablement es troben en situacions semblants, sinó també pel fet de poder fer pinya i 'apretar' al fabricant si cal.

Però el que realment crec que és més interessant és veure que tothom es troba, si fa o no fa, en problemàtiques semblants. Per tant, podem aprendre dels errors i dels èxits dels que més s'hagin avançat.

En el fons, és molt gratificant veure que l'administració on treballes no està sola...

Enllaços relacionats:

1 comentari:

MarcG ha dit...

He afegit (avui 19/05/08) una fotografia que vam fer tots junts abans d'anar a dinar.