divendres, 13 de juny del 2008

Alguns indicadors sobre Web 2.0

(Aquí tenéis disponible la versión en castellano de este post)

Darrerament he vist alguns indicadors relacionats amb el Web 2.0 que crec que són interessants, us en faig cinc cèntims d'un relacionat amb un estudi de Forrester Research sobre l'ús de les capacitats del Web 2.0 en funció de l'edat.

Aquest estudi l'he trobat via el blog de Jean-Michel Salaün, (que havia obtingut la informació d'aquest article del Business Week), el resultat es mostra en el següent gràfic:
(feu click a la imatge per ampliar-la)


Aquest gràfic, realitzat per Forrester Research als Estats Units en el primer semestre de 2007, es caracteritza per:
  • L'univers d'aquest estudi són els usuaris d'Internet dels Estats Units.
  • Diferencia la població en 7 grups (grups disjunts i de diferent mida, alguns inclouen molts anys, d'altres pocs):
    • Adolescents (de 12 a 17 anys).
    • Joves (de 18 a 21 anys).
    • Generació Y (de 22 a 26 anys).
    • Generació X (de 27 a 40 anys).
    • Joves madurs (de 41 a 50 anys).
    • Madurs (de 51 a 61 anys).
    • Sèniors (més de 62 anys).
  • Diferencia els usos de les capacitats del Web 2.0 en 6 grups, (no disjunts entre si):
    1. Creadors de continguts, (en blogs, pugen vídeos, etc).
    2. Avaluadors del contingut, (creen comentaris, puntuen, etc).
    3. Recol·lectors d'informació (via RSS) o etiquetadors del contingut (per exemple, via del.icio.us).
    4. Usuaris de les xarxes socials.
    5. Espectadors, (llegeixen dels blogs, veuen els vídeos creats per d'altres, escolten podcasts, etc).
    6. Inactius, (estan connectats a Internet però no utilitzen cap eina participativa en cap sentit).
Cal insistir amb el fet que aquests grups no són disjunts, (llevat del darrer, qui és inactiu no pot estar en cap dels altres grups).

Aquests grups estan dividits per franges d'edat, així podem arribar a les següents conclusions:
  • La franja d'edat que més crea contingut és la que va dels 18 als 21 anys, (un 37% dels usuaris connectats a Internet d'aquesta edat creen contingut). La següent franja és la que comprèn dels 12 als 17 anys, (amb un 34%); i la següent és la que va dels 22 als 26 anys, (amb un 30%). La franja que menys crea és els que tenen una edat superior als 62 anys, (només un 5%), per tant, hi ha força diferència en la creació de contingut en funció de l'edat, (conclusió previsible).
  • La franja d'edat que més avalua contingut és la que va dels 18 als 21 anys, (un 37%), seguida per la franja dels 22 als 26 anys, (un 34%). La franja que menys avalua són els que tenen una edat superior als 62 anys (un 11%). En general són xifres semblants al grup de creació de contingut però, a la vegada, veiem que a menys edat més es crea i menys s'avalua i a més edat menys es crea però més s'avalua.
  • En el cas dels recol·lectors d'informació el percentatge d'utilització és discret per a totes les edats, és a dir, no hi ha massa diferències en funció de l'edat, es passa del 18% (en la franja de 22 a 26 anys) als 11% (dels que tenen de 12 a 17 anys i dels que tenen més de 62 anys).
  • En canvi, els percentatges d'usuaris de xarxes socials tenen un ampli contrast de l'ús en funció de l'edat. Destaca el grup dels 18 als 21 anys, un 7 de cada 10 internautes d'aquesta franja són usuaris de xarxes socials, és un percentatge molt alt. Això contrasta clarament amb el 6% que tenen els majors de 62 anys.
  • En el cas dels usuaris espectadors, la franja amb més percentatge torna a ser la que comprèn dels 18 als 21 anys, (amb un 59%), i la menor també torna a ser els majors de 62 anys, (amb un gens menyspreable 19%).
  • Com ha quedat palès, els usuaris majors de 62 anys són els que menys utilitzen les eines web 2.0, per tant, són els més inactius, (un 70% són inactius); i els de la franja de 18 a 21 anys, (els que més utilitzen les eines web 2.0), són els que presenten un percentatge més baix d'inactivitat, (un 17%).
L'informe no ens dóna el pes de cada franja en el total de la població, per tant, no podem discernir una xifra per a tota la població, no obstant, trobo que són uns percentatges molt alts, si més no, són molt alts comparats amb les xifres d'aquí. (Cal tenir en compte que són percentatges respecte a la gent connectada, no són respecte a tota la població, connectada o no a Internet).

Aquestes dades americanes les podem contrastar amb les europees proporcionades per David Osimo, (veieu aquest post):

(feu click a la imatge per ampliar-la)

El David Osimo dóna dades sobre Europa i proposa 4 grups:
  1. Creadors de contingut.
  2. Avaluadors de contingut.
  3. Espectadors, llegeixen el contingut generats per d'altres.
  4. Usuaris connectats a Internet.
I dóna els següents percentatges:
  1. Creadors: un 3% (sobre els usuaris europeus connectats a Internet).
  2. Avaluadors: un 10% (sobre els usuaris europeus connectats a Internet).
  3. Espectadors: un 40% (sobre els usuaris europeus connectats a Internet).
  4. Usuaris connectats a Internet: un 100% (sobre els usuaris europeus connectats a Internet).
Aquestes xifres europees 'xoquen' amb les americanes, (llàstima que no tinguem una xifra de tota la població americana amb independència de la franja d'edat). És evident que a Europa encara ens queda molt camí per recórrer.

Tornant a l'estudi de Forrester Research, hom podria arribar a la conclusió que les eines Web 2.0 tenen un futur molt prometedor, tal com es pot veure en el gràfic, els usuaris que estan més implicats són els més joves, per tant, a mesura que es facin grans creixerà el percentatge de les franges d'edat superior.

Tanmateix, tal com diu Jean-Michel Salaün, cal anar amb compte amb aquesta suposició, és cert que aquesta és el futur més probable però també ens podem trobar en el cas que això sigui un bluf, una moda passatgera o un costum típic d'adolescents que quan es fan grans ho abandonen. Caldrà veure com evoluciona l'ús d'eines Web 2.0 en els propers anys.

D'altra banda, m'agradaria pensar (això ja és un desig personal) que si augmenta la gent que crea contingut i, de fet, augmenta en general l'ús d'Internet, (en detriment d'altres canals on els ciutadans tenen menys, o nul·la, participació), llavors potser es podrà trencar l'hegemonia del control dels mitjans de comunicació, la gent tindrà més diversitat, més llibertat... estarem en un món 2.0, tal com opina Philip B. Evans.

Tanmateix em conformo si aconseguim que el ciutadà tingui més criteri...

(feu click a la imatge per ampliar-la)
(vinyeta del Mauro Entrialgo obtinguda d'aquest post del Carlos Guadián)


Enllaços relacionats:

Mentre escoltava el nou disc de Whitesnake ("Good To Be Bad") he estat redactant aquest post.
Sincerament, per un grup més propi d'una altra època i que feia força temps que no treia un nou disc d'estudi, no està gens malament aquest "Good To Be Bad". No passarà a l'història per ser una obra mestra però és correcta, es deixa escoltar i, personalment, m'ha superat les expectatives. El pitjor?, sens subte la portada, és horrible!.

(Enllaç a la seva fitxa en el meu inventari de música).