diumenge, 7 de febrer del 2010

Docència de l'assignatura "Gestió Electrònica de Documents Multimèdia, (GEDM)"

(Aquí tenéis disponible la versión en castellano de este post)

El proper dimarts 16 de febrer m'estreno com a professor universitari a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona.

A principis del mes de juliol de l'any passat, el degà de la Facultat (el Cristóbal Urbano), em va oferir ser professor associat. El primer semestre d'aquest curs he dirigit treballs de fi de carrera, aquest segon semestre m'estrenaré donant classes.

Concretament donaré docència de l'assignatura Gestió Electrònica de Documents Multimèdia (GEDM) de la Diplomatura de Biblioteconomia i Documentació (estudis que estan desapareixent per donar pas als nous estudis de Grau d'Informació i Documentació).

Segons la Guia Docent, els objectius de l'assignatura són:
  • Identificar les característiques principals dels documents hipermèdia.
  • Conèixer les diferents tipologies de formats i fitxers i les característiques principals.
  • Crear i tractar documents gràfics, àudio, vídeo i documents multimèdia.
  • Encoratjar l'ús de documents multimèdia al món de les biblioteques.
L'estructura de l'assignatura està dividida en 7 temes:
  1. Introducció. Conceptes bàsics
    1. Arquitectura de la informació
    2. Usabilitat
    3. Accessibilitat
    4. Components i posicionament web
  2. Procés de creació multimèdia
    1. Definició de projectes
  3. Text
    1. Tipus
    2. Formats
    3. Avantatges i inconvenients
  4. Imatge estàtica
    1. Tipus d'imatges
    2. Característiques
    3. Formats
    4. Avantatges i inconvenients
  5. So
    1. Característiques
    2. Formats
    3. Avantatges i inconvenients
  6. Vídeo
    1. Característiques
    2. Formats
    3. Avantatges i inconvenients
  7. Animació multimèdia
    1. Característiques
    2. Formats
    3. Avantatges i inconvenients
    4. Terminologia
I l'avaluació es realitza a partir d'exercicis pràctics durant el curs i d'un treball final (qui ho desitgi també pot optar per un treball i un examen).



En principi he aprofitat els apunts que ja estaven fets d'altres professors, però, com és lògic, vull actualitzar-los i 'personalitzar-vos' segons la meva experiència i els meus coneixements, respectant, evidentment, el que diu la Guia Docent.

D'altra banda, tampoc vull que sigui el format tradicional d'una persona explicant, n persones rebent informació, avui en dia això ja no és així!

Estic convençut que jo aprendré tant o més que els meus alumnes, de fet, aquest és un dels missatges principals que vull deixar clar: avui en dia tots som aprenents, tots som professors.

Un altre dels missatges que vull deixar clar és la necessitat d'utilitzar la tecnologia per revolucionar l'educació. La tecnologia, especialment les tecnologies de la informació (TIC), han experimentat un canvi brutal en el que portem de segle XXI.

En canvi, l'actual sistema educatiu està basat en un sistema vell, caduc, obsolet, on es premia molt la cerca de la informació i la memorització d'aquesta.

Avui en dia això no té sentit, tota la informació que vulguem la tenim a l'abast d'un click.

Avui en dia té més sentit ensenyar a raonar, a discernir, a separar el gra de la palla, a crear valor, a crear talent, a potenciar la creativitat... les màquines ja ens ajudaran per tot allò que és més "mecànic" (com per exemple, memoritzar la informació).

Us poso un spot de la Kaplan University que fa temps que circula per la Xarxa, desconec si aquesta universitat realment està readaptant-se, en tot cas, és un bon post per il·lustrar el que us estic comentant:



I el tercer missatge principal que vull transmetre és tenir una mentalitat oberta, compartir, col·laborar, co-crear... personalment crec que actualment (i amb l'ajut de les TIC) el potencial de creació de coneixement és pràcticament infinit gràcies a que el procés de creació s'ha globalitzat, han caigut moltes barreres, per exemple les geogràfiques.

Per tant, vull transmetre que la idea de crear de forma gairebé clandestina, en petit comitè, vigilant en tot moment que no hi hagi fugues de coneixement, ja no és una opció vàlida ni, a la llarga, creativa i, per tant, tampoc serà rendible.

Cal ser oberts, compartir els nostres coneixements amb tothom i tothom amb nosaltres, el potencial de la intel·ligència col·lectiva és brutal! (encara que sembli una idea hippie ;-)


Sóc conscient que aquests missatges no són novedosos per a la majoria dels lectors d'aquest blog, però per a bona part de la societat sí que ho són i convé difondre'ls, especialment per a tots aquells que actualment estan estudiant, la pròxima generació...



En propers posts aniré desgranant què tinc previst fer a l'assignatura.

Tanmateix, tot i aquests 3 grans missatges, el que convé no perdre de vista són els objectius de l'assignatura, bàsicament, explicar les característiques dels principals formats electrònics dels documents multimèdia.

Teniu algun suggeriment, consell, idea? Gràcies!


Enllaços relacionats:

6 comentaris:

ricardespelt ha dit...

Molt bé Marc,
Sort en aquest nou repte.
Jo ahir mateix em vaig matricular en un master - UOC, i per tant, comparteixo la visió de docent-alumne: aprenents permanents.

Una abraçada
:)

MarcG ha dit...

Gràcies Ricard!

Potser et demanaré la teva participació, especialment quan parlem de vídeos... es podria explicar l'experiència Talkingabout...

Com ho veus?

Ja té emmarronat ;-)

ricardespelt ha dit...

Serà un plaer! Ja saps on trobar-nos! (a la xarxa és díficil amagar-se) ;-)

AlbertSierra ha dit...

El vídeo és un condensat perfecte del que està passant... No sé quina ha de ser la nova universitat però està al voltant del que hi apareix.

MarcG ha dit...

Albert,

Aquí tens un altre video que a i encara m'agrada més (pel fet d'haver estat creat pels propis estudiants), ja és una mica vell però en essència encara és força recent.

Gràcies per passar-te pel Brou.

silicon giant ha dit...

It will be a pleasure!
Best SAP-Modules Online Training in US

SAP BO ADMIN
SAP ABAP HR
SAP BI/BW
SAP for Banking