divendres, 7 de maig del 2010

22@Update Breakfast del mes de maig 2010: Reforma de la Diagonal

Cada mes, la societat municipal que promociona el Districte 22@, organitza un esmorzar per parlar de temes relacionats amb la innovació, de fet, aquest districte també es coneix com el Districte de la Innovació de Barcelona.

En aquest mes de maig s'ha fet un esmorzar especial centrat en la votació per a la Reforma de la Diagonal. De fet, la Diagonal també atravessa aquest Districte 22@, si bé cal tenir en compte que l'objecte de debat és només el tram central de la Diagonal.

El programa d'aquest acte ha estat:

08:30 h. Networking breakfast.
08:45 h. Benvinguda, pel sr. Jordi W. Carnes, tinent d’alcalde d’Hisenda i Promoció Econòmica i president de 22@Barcelona.
08:50 h. “La Diagonal: necessitats i reptes de futur” pel sr. Àngel López, director de serveis de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona-
09:15 h. “Les propostes de la nova Diagonal” pel sr. Jordi Castelló, director de l’oficina tècnica de la Diagonal.
09:40 h. Cloenda, pel sr. Jordi W. Carnes, tinent d’alcalde d’Hisenda i Promoció Econòmica i president de 22@Barcelona.
09:45 h. Networking coffee.



El primer en parlar ha estat Àngel López, (director de serveis de mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona).

El primer que he descobert d'aquesta persona és el seu gran coneixement de la trama urbanística de Barcelona i, també, del seu transport.

Ha començat comentat que el tram central de la Diagonal (el que va de la plaça Francesc Macià a la plaça de Les Glòries) no ha tingut mai cap reforma a fons en els seus aproximadament 150 anys d'història.

Ha explicat que en el 2006 es va redactar el Pla Estratègic de Mobilitat de Barcelona, un Pla que marcava un creixement (de 2006 a 2018) per passar de 7 a 9 milions de desplaçaments diaris per la ciutat.

Alguns dels objectius del Pla són:
  • Desplaçaments en vehicle privat en una velocitat mitjana de 20 km/h. (La mitjana actual és de 19 km/h.).
  • Creuar tota Barcelona no ha de costar més de 30 minuts.
  • A més complint amb les qüestions de medi ambient, climàtiques, pol·lució, etc.
  • I tot això sent respectuosos amb una ciutat amable amb la gent, segura, agradable, etc.
Com gestionem la crescuda prevista en el nombre de desplaçaments?

En general, no podem augmentar el nombre de vehicles donat que no està previst tenir nous carrers.

Per tant, com creixem?
  • Pels desplaçaments a peu (més de 10 minuts caminant) i en bicicleta. L'objectiu del Pla és que aquest tipus de desplaçaments creixin un 57% en els 12 anys del Pla (del 2006 al 2018).
  • Pels desplaçaments en transport públic col·lectiu (TPC). L'objectiu del Pla és que aquest tipus de desplaçaments creixin un 46% en els 12 anys del Pla (del 2006 al 2018).
I com s'aconsegueix això?, quines polítiques ajudaran a assolir aquests creixements?
  • En el primer cas amb més passejos, més zones de pacificació, més zones de prioritat invertida, etc. També amb més carrils bici i, especialment, amb la creació del servei de lloguer de bicicletes públiques: Bicing.
  • En el segon cas amb més transport públic a a ciutat, però també a l'àrea metropolitana; amb més carrils bus, amb diverses actuacions al subsòl: amplicacions a les línies de metro L3, L4, L5, L8, L9, Rodalies, Ferrocarrils de la Generalitat, etc. Però, també, potenciant el transport públic col·lectiu de superfície: Bus i Tram.
Coneixent l'escenari, l'objectiu és reformar la Diagonal per aconseguir que pugui absorbir més desplaçaments. Però no més desplaçaments en cotxe, això ja s'ha demostrat que no és factible, la Diagonal no la podem fer més gran. Es tracta que la Diagonal absorbeixi més desplaçaments realitzats a peu, en bici o en transport públic col·lectiu en superfície.

De fet, cal tenir en compte que el tram central de la Diagonal (de Francesc Macià a Glòries) són només 3,6km (d'un total d'11 km: de Zona Universitària al Fòrum).

En aquests 3,6km només hi circula un 1,6% del total de la mobilitat en vehicle privat.

Per tant, eliminar carrils de circulació pel vehicle privat en la Diagonal no provocarà cap col·lapse circulatori.

Això és així (amb els números a la mà) encara que la percepció de la ciutadania sigui, en general, molt allunyada de la realitat.

De fet, la trama ortogonal de l'Eixample encara té capacitat per absorbir més tràfic; i encara n'absorbiria més si tingués una millor comunicació amb la Diagonal (i amb la resta de la ciutat). Dit d'una altra manera, des d'un punt de vista de circulació de vehicles, en aquests moments la Diagonal és un estorb.

Daltra banda, només un 8% del total de vehicles que diàriament circulen pel tram central de la Diagonal són vehicles que vénen de fora de Barcelona.

És a dir, la majoria de vehicles privats que circulen pel tram central de la Diagonal provenen de la mateixa ciutat.

Per tant, hem de fer que la Diagonal sigui més eficient (en termes de desplaçaments).

Actualment el transport públic col·lectiu que passa pel tram central està saturat i és totalment ineficient. D'aquí que la gran aposta sigui connectar el TramBaix amb el TramBesòs.

Resumint:
  • El creixement previst de desplaçaments a la ciutat provoca que calgui reformar la Diagonal (entre moltes altres accions).
  • La idea és reformar la Diagonal tal com s'ha fet amb l'Avinguda de Roma (salvant les diferències): s'ha eliminat el trànsit en diagonal de l'Avinguda de Roma per potenciar els desplaçaments en vertica i en horitzontal (especialment pel carrer València). El resultat ha permès una millora en el trànsit.


El segon en parlar ha estat el Jordi Castelló (director de l’oficina tècnica de la Diagonal).

Ha començat explicant que les dues opcions que impliquen reforma, la A i la B, responen al model de ciutat que està plantejat (que en termes de mobilitat es recull en el Pla Estratègic de Mobilitat de Barcelona).

És a dir, no es reforma la Diagonal només per una qüestió de mobilitat, també es reforma per d'altres aspectes: comerç, patrimoni històric, recuperar la via per a que sigui més 'viva' amb més gent passejant-hi, etc.

Quins són els elements comuns de les opcions A i B:
  • Tram: És el transport públic col·lectiu en superfície que més gent pot transportar a la vegada. Portar el Tram pel tram central de la Diagonal implicarà connectar les dues àrees de connexió del Tram: TramBaix i TramBesòs, multiplicant els usuaris que l'utilitzin. Però, a més, també permetrà connectar el Tram amb d'altres transports públics col·lectius, especialment el Metro.
  • L'objecte de la reforma és des de Francesc Macià fins a Sardenya. En el triangle format pels carrers Sardenya, Aragó, Marina i Diagonal hi anirà una gran plaça (s'amplia l'actual Plaça de Pablo Neruda). De Marina a Glòries es deixa tal com està ara: Rambla (donat que així ho han demanat els veïns).
  • S'ha descartat soterrar el transport públic col·lectiu pel subsòl de la Diagonal ja que s'hauria d'anar molt avall, mínim 40 metres. Evidentment el cost d'això (i la durada de les obres) no tindria res a veure amb el que s'està parlant en aquesta reforma de la Diagonal.
  • Un altre aspecte comú són els 1.130 arbres que hi ha actualment a la Diagonal. La majoria d'aquests arbres tenen entre 50 i 60 anys amb unes condicions de vida deficitàries. En ambdues opcions està previst plantar molts més arbres i augmentar llur qualitat de vida.
  • En el fons el que s'està fent és canviar la pell a l'Avinguda Diagonal, és a dir, no és una obra que afecti al subsòl, per tant, no és gaire costosa (donat l'abast del que s'executa) ni es preveu que les obres durin molt de temps.
  • Aquest canvi de pell permetrà duplicar l'espai de vianants, duplicar també l'arbrat, connectar els dos Trams i, tot plegat, permetrà augmentar el nombre de desplaçaments que es fan pel tram central de la Diagonal.
  • El preu total de la reforma (econòmicament hi ha poques diferències entre l'opció A i la B) està previst que sigui d'uns 70 milions d'euros (sense comptar el Tram).
Proposta A: Boulevard.

(Feu click a la imatge per veure-la més gran)

Característiques d'aquesta opció:
  • Es manté la morfologia actual de la Diagonal.
  • El trànsit i el tram circulen pel centre.
  • Els arbres estan situats en 4 fileres (en dos grups de 2). Enmig de cada grup d'arbres seran passejos exclusivament pels vianants. (Aquesta opció implica mantenir els arbres sans actuals).
  • A prop de les cases també hi haurà un carril de circulació de vehicles però només serà per donar servei als veïns i comerciants. També inclourà el carril bici. Aquest carril serà de poca freqüència d'ús i a molt baixa velocitat, per tant, aquest espai es considera pràcticament peatonal.
  • Aquest espai a prop de les façanes més la zona entre arbres conformen un gran Boulevard amb molt espai per la gent.

(Feu click a la imatge per veure-la més gran)

  • De fet, les illes de casa triangulars (com la de la Casa de Les Punxes) augmenten molt la seva superfície: passen de 1.000 metres quadrats a 2.500 (aproximadament).
  • En aquesta opció les obres es realitzaran en grups de 2 illes de cases, la previsió és que cada grup de 2 illes de cases estiguin afectats uns 7 mesos d'obres.
Proposta B: Rambla.

(Feu click a la imatge per veure-la més gran)
  • En aquesta opció les 4 fileres d'arbres estan equidistants entre sí. El tram central és una gran rambla pels vianants, a cada un dels dos costats hi haurà un carril per a vehicles i una via del Tram.
  • Aquesta opció permet tenir unes voreres de 8 metres.
  • En aquesta opció les obres es realitzaran també en grups de 2 illes de cases, la previsió és que cada grup de 2 illes de cases estiguin afectats uns 6 mesos d'obres.
L'opció C és "no fer l'opció A ni la B".



L'acte es va acabar amb el torn de preguntes i amb una breu intervenció d'en Jordi W. Carnes, tinent d’alcalde d’Hisenda i Promoció Econòmica i president de 22@Barcelona, que va voler remarcar que el tram central de la Diagonal és una zona que econòmicament està estancada, fa temps que no creix.

Amb aquesta reforma també es vol reposicionar econòmicament i residencialment aquesta zona central de Barcelona.


Enllaços relacionats: