dissabte, 16 de gener del 2010

Impressions des del GobCampEs (sisena xerrada: Moof)

La sisena xerrada la fa el Giles Antonio Radford, més conegut per Moof (la primera sessió de la tarda).

Ell és una persona anglesa (però criat a Mallorca).

Ens parla de les experiències 2.0 del Regne Unit.

El primer cas és DirectGov: Portal on es poden fer tramitar on-line molts tràmits on-line i, si s'escau, pagar-los també telemàticament.

El segon és el servei nacional de salut (NHS): amb, per exemple, les impressions dels pacients sobre el servei rebut.

Aquests són els exemples promoguts per la pròpia administració.

Però hi ha d'altres exemples promoguts per la societat civil.

Un excel·lent cas són les iniciatives de MySociety.org (una ONG totalment independent de l'Administració que, simplement, fa webs per fer coses simples de forma simple que són les coses que interessa a la ciutadania):
  • WriteToThem: Per poder comunicar amb els teus responsables polítics. En funció d'on visc em diran quins són els meus responsables polítics i via aquest web podràs posar-te en contacte amb ells.
  • FixMyStreet: Per indicar a l'administració problemes, suggerències, incidències del carrer. És un cas molt conegut de com millorar la societat amb la implicació de la ciutadania i l'Administració.
  • WhatDoTheyNow: El ciutadà té dret a saber qualsevol estadística pública. L'objectiu d'aquest web és donar a conèixer qualsevol estadística però, sobretot, que la ciutadania, i la pròpia administració, no haver de duplicar una estadística ja feta, evidentment això fa que sigui més eficient la pròpia admnistració.
  • PledgeBank: Un web que serveix per agrupar gent que vol fer coses però només si hi ha algú que li ajuda a fer-ho.
  • Number10: És el web del primer ministre britànic on hi ha un apartat on es pot fer consultes directament a la Presidència del Govern Britànic.
  • TheyWorkForYou: Permet veure què han fet els teus polítics, per exemple, per veure què han votat per cada iniciativa legislativa (a Espanya no tindria tant sentit aquesta funcionalitat donada la forta disciplina de partit), també inclou d'altres estadístiques sobre la seva feina legislativa (inicialment això va provocar que els propis polítics estiguin més pendents del que feien, fins al punt de fer preguntes 'tontes' pel simple fet d'augmentar les seves xifres de participació...).
  • TheStraightChoice: Un lloc on es guarden tots els tríptics dels partits polítics per, al cap d'un cert temps, poder contrastar si es fa el que es va dir o per, simplement, contrastar l'evolució de les propostes dels partits al llarg del temps.
A més, també es proporcionen les APIs d'aquestes webs per a que d'altres institucions les puguin utilitzar.

Un altre web:
  • PlanningAlerts: Per avisar-te de les obres que es fan, o es faran, a prop de casa teva. És un web que actualment està tancada per problemes de drets d'autor dels codis postals amb l'organisme de correu britànic.
Més iniciatives (i recursos) en tenim a la The Open Knowledge Foundation.



El debat s'ha començat preguntant si té sentit que les empreses privades s'impliquin en això.

Moof: Depèn del context, per exemple al Regne Unit molts serveis públics estan gestionats per empreses privades.

Per què hi ha tantes iniciatives al Regne Unit (i poques al nostre país)?

Per un tema cultural, els països anglosaxons es mobilitzen més que no pas els llatins, que són

Els països nordics esperen que l'Administració et doni el benestar.

Estats Units, per exemple, espera que el benestar provingui del mercat.

En els països llatins la família és el que et proposarà el benestar, de la resta pots blasfemar, de la família no, és sagrat.

A més, aquí ens queixem molt, però al bar, entre amics, a la feina, però difícilment farem una queixa oficial... en canvi els anglosaxons tenen més sentit de queixar-se oficialment per poder millorar la societat.

En aquest moment s'ha debatut sobre si l'Administració d'aquí respon o no a totes les peticions rebudes. Algunes són senzilles de processar, d'altres és molt més complex de fer-ho, d'aquí que es trigui més o menys...

Però l'objectiu és respondre totes les peticions.


Enllaços relacionats:

2 comentaris:

Carles ha dit...

Dues conclusions particulars del #gobces d'ahir al Citilab:
- Tenim ben organitzades les nostres Administracions Públiques? Tinc la impressió que no, i això frena i dificulta la implantació de les TIC.
- L'aparador fa molt de goig. Donem molta informació. Però, i el servei? Donem el servei que necessita / vol el ciutadà? Els tràmits se li haurien de donar fets. En Roc Fages fa temps que ho va somiar i ho va explicar al seu bloc (www.goldmundus.com). Ahir algú també va apuntar aquesta idea.

Des de la OVT de la Generalitat s'està treballant fort en aquesta direcció.

Felicitar l'Ana i en Chris per l'organització de la Trobada i a tu Marc, pels excel·lents resums!!

MarcG ha dit...

Carles,

Primer de tot: gràcies per passar pel Brou (i per les lloances ;-)

Respecte a les conclusions que comentes:

- Tenim ben organitzades les nostres Administracions Públiques?

Aquesta pregunta dóna per molt!

Les administracions públiques (no totes però sí la majoria) són (grans) institucions poc avesades al canvi. Personalment no crec que el principal problema sigui l'organització que tenen, sinó que el principal problema és la mentalitat.

- Donem el servei que necessita / vol el ciutadà?

Per respondre a aquesta pregunta primer hauríem de saber què necessita / vol el ciutadà.

Creu-me: no és senzill saber-ho...

Entenc que et refereixes a ser proactius, a donar serveis 'pre-fets' donat que l'Administració ja té molta informació del ciutadà.

Això ja s'està començant a fer a algunes administracions.

A la que estic jo (Ajuntament de Barcelona) això ja es fa en alguns tràmits i encara es potenciarà més.

Per exemple et puc parlar del Programa de Benvinguda.

Gràcies per la reflexió.

Seguim en contacte.